Visita a les instal·lacions de comandament , control, operació i manteniment de Ferrocarils de la Generalitat de Catalunya (FGC) en el seu 40è aniversari, dijous 2 de maig de 2019

D’entrada molts de vosaltres quan sentiu a parlar de FGC i més si us conviden a visitar-ne les seves instal·lacions centrals i centres de control i comandament, probablement pensareu, ah està bé… Sabeu o intuïu que es tracta d’una empresa catalana, petita si pensem en les grans europees, fonamentalment ferroviària (però també amb gestió d’estacions de muntanya), que sembla funcionar prou bé i fins i tot que és força més puntual que les alternatives més properes a l’abast. Usualment si no sou del sector, i teniu el coneixement com el que jo en tenia, fins aquí seria tot.

La realitat però bé ès mereix un breu comentari més detallat. Us asseguro que és del tot sorprenent. Una sorpresa ben positiva i encoratjadora.

El primer de tot que es perceb, és que a FGC es primen els coneixements tècnics per damunt dels interessos polítics. Així que l’equip humà és el principal responsable dels seus èxits. 40 anys de canvis a la presidència però estabilitat total a l’equip directiu i tècnic, fent la feina amb total independència. I això malauradament no és la norma en empreses finançades amb diners públics.
Les tasques de manteniment són la prioritat absoluta. I es nota. Una empresa sòlida, amb fonaments i que ara se li han posat les vies, amb objectius clars i alineats al país, que l’han de dur a bon terme. Aquí és on apareix la directriu política i a fe que el seu president actua i te les idees ben clares, el nostre amfitrió de la visita, el gironí del grup Ricard Font. Un terme, absolutament ben definit i que al meu entendre incorpora tots els elements d’una gestió actual, encarant la visió de servei públic, amb unes propostes alineades contemplant la globalització, el canvi climàtic i el servei urbà, recorrent a les tecnologies més actuals. I com a mostra un botó: visió ben clara de com s’han d’emprar , avui la temptació parcial i de petita glòria de fer apps amb la informació recollida permanentment, es contraposa en temps del big data, a l’oferiment de la mateixa a agregadors, que ben segur li donaran el valor afegit que el ciutadà reclama. Una visió clau en el futur de la infotecnologia que fa anys va començar i és clau en la competitivitat i innovació.

Panoràmica del centre de manteniment a Rubí

Unes dades de la empresa, només per situar-nos una mica.

Disposen de 113 trens amb 15 més en camí.
FGC forma part de la International Suburban Rail Benchmarking Group (ISBeRG) de l’Imperial College de Londres, on destaca com una de les empreses amb els millors indicadors del mon. Entre 14 operadors de 13 ciutats del mon, és la 1a en hores de formació dedicades al personal nou, la 2a amb un % superior en puntualitat (99,5% FGC per 92% de Renfe) i la 3a. amb menys incidents d’equipaments.
Ah i la que te un índex de satisfacció més alt.
Transporta anualment uns 89 milions de passatgers. Es comparen i treballen plegats amb rodalies de Tòquio (Easter Japan Railway Company) amb més de 6 mil milions de passatgers l’any, o la London Overground amb 190 milions, o MTA Long Island Rail Road amb 89 milions o MTA Metro-Noth Rallroad amb 85 milons ambdues de Nova York.
El seu pressupost econòmic es de 344,6 milions€, uns 168,9 M€ aportats per la Generalitat de Catalunya, 114,3 M€ d’ingressos propis (ticketing) i 61,3 M€ de l’ATM.
El desglòs en despeses és resumidament: per obres uns 100 milions € i per operació 195 milions €.

A partir de 2020 es liberalitza el mercat ferroviari.
Quant a rodalies el futur contempla el projecte de la conexió de Lleida, Tarragona, Reus, Barcelona, Girona i la Occitània (Perpinyà, Narbona i Touluse), aprofitant la xarxa d’alta velocitat existent. FGC serà dons competència de Rodalies Renfe.
Ah i amb una informació interessant: Quant un desplaçament és superior a les 3 hores, l’avió és preferent. Distàncies menors sòn pel tren. Tanmateix el tren es preferent per moure mercaderies entre distàncies superiors als mil kms. Com deia idees ben clares, ara ben compartides.

Sala de comandament
Panells de control en temps real
Simulador. Conduint un tren…

El futur i el repte de FGC és molt prometedor i estan absolutament preparats per reeixir ens els seus propòsits. 

Leave Comment

  • *required fields